luni, 27 iulie 2009

Biblia si Istoria

O carte a Bibliei mult timp neinteleasa de mine, m-a fascinat ori de cate ori o citeam, desi nu intelegeam nimic, fiind ca un cod. Si cum in incapatanarea mea uneori e buna, nu m-am lasat pana nu am gasit descifrarea codului.
Gasim scris in Biblie in cartea lui Daniel, scris despre 4 fiare, m-am intrebat daca aceste fiare exista in realitate sau prefigureaza cu totul altceva. Biblia in astfel de profetii foloseste simboluri, dar hai mai bine sa vedem ce inseamna.
Cele patru fiare care ies din mare, una după alta, sunt aceleaşi patru puteri mondiale descrise prin metalele componente ale chipului din cap.2 (Dan.7:17.23). De data aceasta, împărăţiile sunt


vazute ca organisme vii, separate, subliniindu-se creşterea ferocităţii de la prima la a patra.
Cei mai mulţi comentatori din trecut, începand cu Hipolit de Roma ( sec.III), Irineu de Lyon, Kiril de Ierusalim, Ieronim şi Augustin, au recunoscut identitatea celor patru fiare, a patra fiind Imperiul Roman ( şi obstacolul din 2 Tes.2:5-7). Irineu aştepta apariţia coarnelor în viitor, iar Ieronim, contemporan cu invaziile barbare, a recunoscut cele zece coarne în divizarea Imperiului. În Răsărit, această vedere a fost susţinută de Ioan Hrisostom (Gură de Aur) şi de alţi discipoli ai lui. Toţi comentatorii medievali şi exegeţii Reformei protestante au avut aceeaşi vedere asupra identităţii fiarei a patra. Chiar şi în sec.XIX, au existat mari comentatori ( de exemplu, Pusey care a văzut aici Roma ca şi în viziunea cap.2. Astăzi însă, numai o minoritate a comentatorilor creştini menţine vechea poziţie (Young, Leupold, Walvoord etc.) Leul - vultur = Imperiul Babilonian întemeiat de Nabucodonosor II (605 i.e.n.). Smulgerea aripilor arată încetarea marilor campanii de cucerire. Schimbarea inimii sugerează experienţa din cap.4 în care împăratul, inima imperiului, este transformat de Providenţa lui Dumnezeu. Leul este foarte crud, dar cu o inimă de om, ar putea sta împreună cu mielul, ca în Paradis. Ursul carnivor = Imperiul Medo-Persan. Poziţia culcată a animalului ( stătea "într-o rană") reprezintă caracterul relativ paşnic al mezilor şi perşilor până la Cyrus cel Mare. Porunca "Scoală-te şi mănâncă multă carne" reprezintă pofta de cuceriri a împăraţilor ahemenizi începând cu Cyrus. Cele trei coaste din gura ursului simbolizează cele trei imperii cucerite de perşi: Lidia (546 i.e.n.), Babilonul (539 i.e.n.) şi Egiptul (525 i.e.n.). Ursul este un animal mai greoi dar foarte puternic. Este o imagine foarte potrivită a armatelor persane. De obicei, ursul nu se hrăneşte cu carne, dar acesta este un urs de excepţie.
Leopardul cu patru aripi şi patru capete = Imperiul lui Alexandru şi al celor patru diadohi, începând cu victoria asupra perşilor (333 i.e.n.). Leopardul este cel mai crud, mai rapid şi mai şiret dintre animalele descrise în această viziune. Cele patru aripi subliniază ideea de rapiditate a cuceririlor, iar cele patru capete reprezintă cele patru dinastii fondate de generalii ( diadohii) lui Alexandru, care s-au încoronat concomitent ca succesori legitimi, dar stăpânind fiecare numai o parte din teritoriul initial. În timpul lumii elenistice au început persecuţiile sistematice împotriva poporului lui Dumnezeu.








De ce gandim incorect...

"Un creier bine hrãnit şi sãnãtos. - Creierul este organul şi instrumentul prin care mintea conduce întreaga fiinţã. Pentru ca toate componentele sistemului sã fie sãnãtoase, mai întâi, trebuie sã fie sãnãtos creierul. Iar pentru a avea un creier sãnãtos, sângele trebuie sã fie curat. Dacã, prin obiceiuri corecte în mâncare şi bãuturã, sângele este menţinut curat, creierul va fi hrãnit suficient şi într-un mod benefic. "
"Pentru a menţine sãnãtatea şi vigoarea, creierul şi muşchii trebuie sã fie puşi în mod egal la lucru."
" Dacã elevii îşi vor dezvolta în chip armonios creierul, oasele şi muşchii, ei vor fi mai bine în stare sã studieze şi vor fi mai calificaţi sã facã faţã realitãţilor vieţii. Dar, dacã vor urma propriile lor idei greşite cu privire la ceea ce constituie educaţia, ei nu vor deveni bãrbaţi şi femei care s-au ridicat prin propriile lor mijloace şi deplin educaţi."
Stilul de viata pe care il avem ne duce spre succes sau spre ruina noastra.

Educatia...un esec? De ce?

"Educaţia celor mai mulţi tineri reprezintã un eşec. Ei studiazã excesiv, dar neglijeazã aspectele care aparţin domeniului practic al vieţii. Aceşti tineri, bãrbaţi şi femei, devin în cele din urmã pãrinţi, fãrã a înţelege responsabilitãţile ce le revin, iar odraslele lor coboarã pe scara degradãrii umane, ajungând pe o treaptã chiar mai joasã decât au fost ei înşişi. În acest fel, rasa umanã degenereazã cu repeziciune.Programul de învãţãmânt, aşa cum este aplicat în şcolile contemporane, nu îi pregãteşte pe tineri pentru a face faţã nevoilor practice ale vieţii. Mintea umanã este activã prin însãşi natura ei. Dacã nu este orientatã spre bine, ea îşi va exercita capacitatea de acţiune într-o direcţie greşitã. Pentru a se asigura o dezvoltare echilibratã a minţii, în şcoli, studiul trebuie sã fie asociat cu o activitate practicã utilã."
De un timp in coace se tot vorbeste de învaţamântul romanesc, angajatorii sunt nemulţumiţi de angajaţi si vina a cui e? Citatul de mai sus l-am gasit într-o carte scrisă la sfârşitul secolului 19, m-a mirat şi mai tare faptul că prezintă un mare adevăr. Fugim de responsabilităţi, vrem să avem slujbe bine plătite dar nu suntem pregătiţi pentru asta.
Soluţia o găsim în citat: purtarea responsabilităţilor începând din familie.